Recensie Sprookjesachtige K3-nostalgie met de 3 Biggetjes (2024)

Recensie Sprookjesachtige K3-nostalgie met de 3 Biggetjes (1)Recensie Sprookjesachtige K3-nostalgie met de 3 Biggetjes (2)Recensie Sprookjesachtige K3-nostalgie met de 3 Biggetjes (3)Recensie Sprookjesachtige K3-nostalgie met de 3 Biggetjes (4)Recensie Sprookjesachtige K3-nostalgie met de 3 Biggetjes (5)

Door Tommy van Delst - foto's Mark Meeus

Wie tegen een jongvolwassen musicalliefhebber de woorden “welkom, welkom” voorzingt op de noten do-sol-ti-la, zal dit ogenblikkelijk aanvullen met “bij de 3 Biggetjes”. Voor vele twintigers was het in hun vroegste jeugd de eerste aanraking met musical, die op videoband (jawel!) nog tientallen keren kon worden herbekeken. Na 21 jaar haalde Studio 100 deze hitmusical van onder het stof, om met een vernieuwde K3, vernieuwde cast en vernieuwd decor een nieuwe generatie te kunnen imponeren. Een cast die allemaal tot deze groep behoort en hun musicaldroom in vervulling zien gaan, zullen zich zeker “welkom, welkom” hebben gevoeld, daar het premièrepubliek in het Nieuwe Luxor te Rotterdam vanaf het eerste moment (zeer) enthousiast reageerde met applaus.

Recensie Sprookjesachtige K3-nostalgie met de 3 Biggetjes (6)

Het verhaal gaat verder waar het gekende sprookje eindigt: de big (Ganda) uit het huisje van steen – wat wolf Baltimoor niet omver kon blazen – heeft 3 dochters gekregen: Knirri, Knarri en Knorri. Maar ook Wolf Baltimoor heeft nu kinderen, 3 zonen: Willy, Waldo en Wuppert. Op hun 18e verjaardag vertrouwt Baltimoor zijn 3 wolvenzonen deze grootste mislukking toe, waardoor hij al jaren door de andere dieren in het bos wordt uitgelachen. Nu is de tijd dat zijn zonen goedmaken wat Baltimoor zo’n 20 jaar geleden niet lukte en wraak nemen door deze 3 biggendochters te vangen. Uiteraard loopt dit niet zoals vader wolf het zou wensen, maar worden de 3 zonen verliefd op de 3 dochters en andersom. Het verhaal eindigt in de musical op een andere manier dan vroeger, dus kom daarvoor zeker naar het theater!

Het stuk begint met een donderklap, maar waar je direct daarna de proloog verwacht, start het met een spelscène door de wolven. Op een veel snellere manier wordt zo de verhaallijn gestart en ziet het publiek ook sneller het dierenensemble, in de meer dan twintig jaar geleden door Arno Bremers ontworpen sprookjesachtige kostuums. Ook de door Harold Mertens ontworpen kap en grime zijn in deze nieuwe versie intact gebleven. Uiteraard is de inmiddels iconische muziek van Johan Vanden Eede ook aanwezig. Helaas wordt deze opgefriste muziek niet live begeleid door een orkest. Ook zijn er wat nummers in deze nieuwe versie geschrapt, aangezien het door regisseur Tijl Dauwe bewerkte verhaal bijna een uur minder lang duurt dan in 2003, toen deze musical haar allereerste première beleefde. De echte kenners zullen echter horen, dat de geschrapte liedjes nog als underscores terugkeren in de musical.

Recensie Sprookjesachtige K3-nostalgie met de 3 Biggetjes (7)

Bij het hernemen of in reprise gaan van een voorstelling is het haast onontkoombaar om te vergelijken met eerdere uitvoering(en). Maar de trouwe fans alsook de nieuwe generatie musicalliefhebbers zullen een overvloed aan nostalgische momenten kunnen (her)beleven. Zo zijn de scenes waarin de wolven wordt gevraagd om de biggen te vangen, het carnavalsbal en de gibbertjes nog steeds aanwezig, evenals het wolvenalarm en het strijden met de wolvenhorde om de wolvenhoorn. De door Piet de Konick ontworpen kleurrijke herberg mag uiteraard ook niet ontbreken, al heeft de rest van het decor door Carla Janssen Höfelt een kleine metamorfose ondergaan. Het hele decor oogt minder groot en abstract dan 20 jaar geleden, maar naast dat het veel sneller changeert dan toen, komt het de versterking van het sprookjesachtige gevoel enorm ten goede, mede door het lichtontwerp van Jeroen Opsteyn. Vooral het wolvenhol wordt heel inventief gebruikt.

De magie van K3 in een musical, blijft ongekend. Hoewel deze vernieuwde samenstelling - we zijn met Julia Boschman inmiddels al aan het vierde blonde meisje toe in deze meidengroep – met youtube, tiktok en instagram veel meer bereikbaar en oproepbaar is dan in de 00’s, zorgen zij toch dat je als kind meteen op het puntje van je stoel zit als het drietal voor het eerst door de klapdeuren van de herberg op het toneel verschijnen. De zwartharige Marthe de Pillecyn, die vocaal het meest uitblinkt van de drie, lijkt ook weer volledig te zijn hersteld van haar knieblessure. Waar ze in de laatste reguliere K3 tour de helft van de shows op een stoel of leunend op een barkruk heeft doorgebracht, danst ze gelukkig weer helemaal mee met haar collega’s op de authentieke choreografieën van Martin Michel en nieuw gemaakte danspassen met Tim van der Straeten. Dat de roodharige Hanne Verbruggen 1,5 jaar geleden is bevallen van een zoontje, is niet te merken. Het enthousiasme en energie wat deze jonge moeder uitstraalt bij het spelen is nog steeds bijzonder, als je bedenkt dat ze voor haar 21e (toen ze auditie deed voor K3) nog nooit op een podium had gestaan of überhaupt had gezongen voor publiek.

Recensie Sprookjesachtige K3-nostalgie met de 3 Biggetjes (8)

De meest bijzondere acteur in het gezelschap is Peter Thyssen, die de rol van vader wolf voor zijn rekening neemt. Wie Studio 100-DVD’s in huis heeft, kan hem naast z’n vele gastrollen in jeugdseries vooral kennen van tv-programma’s, musicals en theatershows. Peter heeft een meer dan indrukwekkende Studio 100-CV: hij was de stem van Samson (2005-2023) alsook van Big (Big & Betsy) en domme cowboy Slampie (Jabaloe). Thyssen speelde in de sprookjesmusicals Doornroosje (Prins Maurice), Sneeuwwitje (Butler Aime), Pinokkio (Fox én Trot) en Robin Hood (Sheriff van Notthingham) en in de spektakelmusical Daens - zowel in 2020 alsook in 2022 – (Pastoor Ponnet) en in de Red Starline (Jef). Maar… hij speelde in 2003 ookal in de 3 biggetjes! Hij speelde toen de rol van Wuppert, een van de wolvenzonen, de domste wolf. Deze rol wordt anno 2024 ingevuld Louis Thyssen, die in het echt ook de zoon is van Peter!

Naast K3, haalde Studio 100 nog meer bekende coryfeeën uit eigen stal: zo spelen Giovanni Kemper en Louis Thyssen, beide bekend uit de populaire studio 100-fantasyreeks Nachtwacht, de rol van Waldo (de slimme wolf) en Wupert (de domme wolf). Willy (de Macho wolf) wordt ingevuld door Michiel de Meyer, die voor het Vlaamse mediabedrijf hoofdrollen speelde in de spektakelmusicals in het pop-up theater in puurs: ’40-’45, Daens, Vergeet Barbara en Red Starline. Ook speelt de Meyer sinds 2022 een vast karakter (Brandweerman Bill) in de jeugdreeks Samson & Marie. Deze Marie (Verhulst – de dochter van) is eveneens te zien in de musical. Zij speelt het konijn Pluisje, die in deze bewerking gelukkig een grotere rol heeft gekregen. Maar ook in het ensemble zitten vaste studio100-gezichten waaronder Matthew Michel (o.a. de 6 teens en Ghostrockers) en Antar Latifine (o.a. Game Keepers en K3-en Studio100-ballet).

Walter Baele, die bijna 25 jaar de hyperkinetische gemeentesecretatis Van Leemhuyzen speelde in Samson & Gert, zet in deze show de sluwe Lowie de Vos neer. Knap dat de regisseur de rol van deze spitsvondige Lowie kleiner heeft durven maken waardoor er meer vaart in het verhaal komt. Maar deze vos is zijn streken niet verleert. Hij wil nog steeds “doekoe” (straattaal voor geld) ontvangen om de wolven te helpen de biggen te vangen, waarmee Baele direct de lachers op zijn hand heeft. De rol van moeder big Ganda, ingevuld voor Nurlaila Karim, is voor de verhaallijn belangrijk, maar in de musical geminimaliseerd ten gunste van de vlotheid in het stuk. Gelukkig mag Nurlaila wel nog uitpakken met haar snikkende bluessong “pas toch op voor de grote boze wolf”, waarin ze haar zangtalent en beheersing van stem kan laten horen.

De grootste credits op toneel gaan naar de wolvenzonen, die duidelijk de show stelen. Hun karakters komen nog duidelijker naar voren, doordat slimme Waldo te zien is met een studieboek, macho Willy zich wel 500 (!) keer opdrukt en domme Wuppert zijn eigen staart achternaloopt. Louis Thyssen die in de voetsporen van zijn vader gestalte geeft aan Wuppert, laat zich hierbij voor het eerst ook van een komische kant zien, waarbij zijn timing van een zeer hoog niveau is. Naast het zangtalent vraagt ook de energie waarmee Michiel, alias macho Willy over het toneel en op de wolvenrots springt, een behoorlijke conditie. Knap hoe hij onder een warm kostuum en masker “cool, cool, supercool” weet te blijven!

De musical wist al 160.000 tickets te verkopen en doet daarmee zeker niet onder voor andere voorstellingen. Je kijkt dan ook naar een hoogwaardig stukje familie entertainment. De musical speelt in Nederland nog in Amsterdam, Groningen, Den Haag, Breda, Leeuwarden, Apeldoorn en Heerlen. In België kan je de voorstelling nog zien in Hasselt, Brugge en Antwerpen. Voor meer info: https://de3biggetjes.live

Gezien op 24-2-2024 in Nieuwe Luxor in Rotterdam

Top Articles
Latest Posts